26 02

Jak si vybrat správné lidi do týmu?

Pokud vlastníte společnost, jistě jste se za dobu svého působení potýkali s náborem zaměstnanců. Věřím, že mnozí z podnikatelů již mají vlastní HR oddělení a nemusí tak přebírat stohy životopisů. Pokud ale vybíráme nového kolegu na strategickou pozici, je dobré zúčastnit se druhého kola výběrového řízení. Nutně se nám před samotným pohovorem nabízí otázka, zda je to ten pravý kandidát, a jak to poznat. Někteří lidé se domnívají, že stačí bohatý životopis, dostatečná praxe a pár referencí. Mé zkušenosti mě poučily, že životopis je vlastně to poslední, co mě zajímá. Vybírat lidi podle něj může být krátkozraké a neefektivní. Jak tedy poznám toho správného kandidáta do svého týmu?

Než začnete pohovor, zkuste si vytvořit krátký dotazník, který vyplníte ihned po jeho skončení. Měl by obsahovat následující otázky:

Jaký na mě udělal první dojem?

První kontakt s uchazečem je velice důležitý. Pečlivě pozorujte, zda kandidát přišel včas, jak podává ruku, jaký dojem ve vás zanechává výraz v jeho obličeji. Pečlivě naslouchejte, co vám právě v tento moment probíhá hlavou. Po skončení pohovoru si samozřejmě toto ihned zapište.

Jaký měl zevnějšek

Staré pravidlo všech personalistů. Pečlivě zhodnoťte následující vnější charakteristiky:

  1. Obuv – má boty čisté, nové, hodící se k oblečení? – podle bot poznáte, jaký vztah má daný člověk sám k sobě
  2. Oblek – v jakém oblečení na pohovor přišel? Uráčil se vzít si oblek, nebo je v džínech? Podle oblečení poznáte, zda mu o dané místo skutečně jde, nebo jen zkouší další ze stovky nabídek
  3. Nehty, ruce, zuby – jsou ruce a nehty čisté, upravené? Podle vzhledu rukou i úst opět poznáte, zda má daný člověk na sebe čas a váží si sám sebe
  4. Postava – je kandidát štíhlý, nebo trpí nadváhou? Nezapomeňte, že pokud například přijmete do firmy plné sportovních lidí tlouštíka, nebude si pravděpodobně)s ostatními rozumět.

Kde se kandidát vidí za pět let?

Tato otázka nejednoho kandidáta vyvádí z míry. Mnozí nemají ujasněnou představu, kam chtějí ve svém životě směřovat. Jak dlouho tedy vydrží u vás? Velice zde záleží na pozici, kterou obsazujete. Pokud je to pozice krátkodobá, nemusíte se o budoucnost kandidáta zajímat. V případě dlouhodobého poměru by vize kandidáta měla odpovídat vaší vizi jeho uplatnění. Je báječné, pokud vaše lidi práce baví a zároveň maximálně rozvíjí vaši firmu.

K jakému zvířeti by se přirovnal a proč ?

Možná vám to bude připadat směšné. Průzkumy však ukazují, jakou vypovídací hodnotu přirovnávání ke zvířeti má. Většinou si totiž vybíráme mezi zvířaty sobě podobného. Chcete mít ve firmě medvěda, který pořád spí a je líný? Nebo orla, který jen krouží kolem a pozoruje? Zeptejte se lidí, k jakému zvířeti se přirovnávají a proč, dozvíte se jistě jinak utajené vlastnosti kandidáta.

Jakou pozici zaujme v kolektivu?

Zkuste si představit, že daný kandidát nastoupí. Jak jej přijme zbytek týmu? Představte si, jak se na jeho osobu tváří ostatní, zapadá mezi ně? Má podobné zájmy, humor, postoje? Pokud nemáte velkou vizuální schopnost, zkuste si kandidáta představit na společné fotografii celé firmy. Zapadá mezi vás?

Jak se kandidát chová v zatěžující situaci?

Pokud již máte nějaký ten pohovor za sebou, můžete zkusit náročnější techniku, a to dostat kandidáta do úzkých. Například mu položit otázku, která je nepříjemná. Nebo prostě jen zkuste změnit během pohovoru tvář, být více nepřístupní. Jistě se během jeho působení ve vaší firmě objeví zátěžové situace, ve kterých se každý nějakým způsobem projeví. Takto si kandidáta můžete ozkoušet ještě dříve, než ho přijmete.

Přijímat nového člena týmu je jako přijímat nového člena do vlastní rodiny. Pokud máte svoji firmu rádi a chcete to někam dotáhnout, potřebujete k tomu špičkové lidi.  Bez nich svých pracovních snů nedosáhnete, nebo se lidově řečeno udřete k smrti. Až svůj tým sestavíte, pak už jen zbývá lidi správně vést a motivovat, o tom ale zase v jiném článku.

Autor článku

Bc. Lenka Procházka

Vedoucí koučka

Specializuji se na pomoc lidem v oblasti celkové životní přeměny a využití jejich skutečného potenciálu. Jsem průvodcem pro všechny, kteří chtějí pročistit své emoční podvědomí a zbavit se tak negativních nánosů z doby dětství a dospívání.

Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie. Další informace

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close